Lead generation via campagnegames

Als buzzword heeft de term “lead generation” de laatste jaren flink z’n intrede gedaan. De betekenis erachter is vrij simpel: je verzamelt gegevens van potentiële klanten om hen later te benaderen. De uitwerking is net iets moeilijker; mensen moeten immers hun gegevens wíllen achterlaten.

In wat volgt gaan we dieper in op de verschillende strategieën die we gebruiken voor lead generation en lees je meer over onze projecten rond campagnegames.

 

Strategieën voor lead generation

Er zijn twee strategieën die wij gebruiken voor lead generation, waarbij we ook kijken naar de doelgroep van klant (B2B of B2C).

Het eerste type is een inbound marketing strategie. Via relevante content, in o.a. blogposts en whitepapers, gaan we zorgen voor nieuwe leads. Om dit te bereiken gaan we een eigen leadgen mechanisme opzetten of gebruik maken van het Inbound marketing platform HubSpot.

Een tweede strategie is via campagnegames. Hierbij zetten we games en wedstrijden in om contacten te verzamelen. Deze strategie is vooral sterk in een B2C-context, waarbij een grote en diverse groep als doelgroep is voorzien. 


Campagnegames door de jaren heen

Bij Intracto zetten we campagnegames al verschillende jaren in voor lead generation. Zo maakten we, in een ver verleden, een Cruise Game voor P&O Ferries.

cruise-game1.jpg

Bedoeling was om zo snel mogelijk de juiste plaatjes met elkaar te combineren…

cruise-game2.jpg

…en uiteraard je gegevens achter te laten na het spel.

cruise-game3.jpg

Gezien het verre verleden waarin we deze game maakten, stond de technologie toen nog niet op hetzelfde punt als nu. Zo werd de Cruise Game nog volledig opgemaakt in Flash.

Gaandeweg merkten we echter dat mensen steeds vaker games speelden op hun smartphone, en niet meer alleen op hun computer. Een overschakeling naar HTML5 was dan ook onvermijdelijk.

 

Van Flash naar HTML5

Flash vs. HTML5: we deden er al eerder ons relaas over op deze blog. In een (iets minder) ver verleden maakten we bijvoorbeeld ook het spel Held van de PMD oorspronkelijk in Flash.

Dit jaar verzorgden we een volledige remake van de game in HTML5, zodat gedreven sorteerders het spel ook op hun smartphone of tablet konden spelen. 

Held_van_de_PMD1.jpg

 

Held_van_de_PMD2.jpg

 

Nog een leuk voorbeeldje van een game die we ontwikkelden in HTML5 is het Tropical Tenerife spel dat we maakten voor Bruxx

Het doel? Jezelf zo snel mogelijk een weg banen naar de overkant van de rivier, waarbij je allerlei obstakels moet vermijden. Wat je kon winnen? Een reisje naar Tenerife inclusief vliegtickets en hotelovernachtingen. 

 

frogger1.png

 

frogger3.png

 

Uiteraard werd ook weer geëindigd met een invulformulier waar mensen hun gegevens dienden achter te laten om hun deelname te voltooien.

 

frogger4.png

 

Deze game is niet het enige spel dat we voor Bruxx maakten. Jaarlijks ontwikkelen we voor hen zo'n 4 à 5 spelletjes, allemaal met als rode draad "lead generation in een toffe context".

Want geef toe, een game is véél leuker dan enkel de typische wedstrijdvraag inclusief "Hoeveel mensen zullen er hebben deelgenomen?"-schiftingsvraag. Op deze manier wordt de marketingdatabase van Brussels Airport verder aangevuld en kan deze nadien verder ingezet worden.

 

Onze laatste nieuwe toevoeging aan het lijstje: Buzz Wire

De nieuwste toevoeging aan ons gamelijstje is de Buzz Wire die we ontwikkelden voor essent.be. De volledige digitale uitwerking, van design en development tot animaties en het mediaplan, lag in onze handen. 

Dit was zeker en vast een uitdaging, aangezien de game ook goed en snel moet werken op smartphone. Doel van het spel is immers om je zenuwen onder controle te houden en een ring te bewegen langs een elektrische draad zónder deze te raken. 

Bovendien is Buzz Wire niet alleen een online gebeuren. Het spel zal ook fysiek aanwezig zijn op diverse kerstmarkten waar mensen in real life hun zenuwen kunnen beproeven.

 

 

 

Let's make lead generation fun!

Door van lead generation een leuk proces te maken wordt het veel makkelijker om gegevens te verzamelen. Een game is leuk, mensen blijven proberen om het toch weer nét iets beter te doen dan hun vorige poging, en de drempel om je gegevens in te vullen is veel lager dan bij een standaard wedstrijd.

Belangrijk is wel dat je een game ontwikkelt die perfect mee is met de laatste nieuwe technologische snufjes. Een spel dat halverwege blokkeert, zal je potentiële klanten immers alleen maar frustreren - en dan is het al gauw game over.

Wil je meer weten over lead generation of het maken van campagnegames? Of wil je een game laten ontwikkelen dat je efficiënt kan inzetten om leads te verzamelen? Laat ons dan gewoon iets weten!

Meer weten? Contacteer ons!